Related Posts with Thumbnails

lördag 21 november 2009

Paul Kedelv


Ett av sommarens fynd.
I augusti var jag hos en fd arbetskamrat i Dalarna och vi var på en ganska häftig auktion. Det första jag fick ögonen på var denna skål av Paul Kedelv och var det en enda sak jag ville ropa in den dagen så var det denna skål.

Var beredd på att lägga en slant men till min förvåning plockades skålen ner i en fyndlåda tillsammans med en massa annat skrot som jag inte var intresserad av och ropades ut för 30 kronor. Och ingen utom jag förstod dess värde. Jag är överlycklig över att den nu är i min ägo.

Paul Kedelv, född 1917 började hos Flygsfors glasproduktion 1949 för att formge belysningsglas men då det var dålig efterfrågan så fick han istället en möjlighet att fritt experimentera med färgat glas. En av hans mer kända serier är Coquille och de är gjorda i flerfärgad underfång, ofta i flera nyanser såsom blått, grönt, rött eller i svag violett. Kännetecken för en Coquille är att det finns en vit linje en bit från det färgade underfånget (min huvudbild i bloggen är en klassisk Couqille)

Min skål är ur serien Harlekin och signerad 1956 och den påminner en hel del om Couqille men här saknas den vita linjen. Håll med om att det är en fantastisk grön nyans.

4 kommentarer:

  1. Ja du den är jättefin..lite åt det olivgröna hållet. Jag äger inte mycket i grönt faktiskt..jag har några gröna glastallrikar som jag fått en gång..jag äter alltid laxtoast och räksmörgåsar på dem..det gör sig så fint...ser alltid så gott ut...ja, ja det har bara blivit så...

    xxx

    SvaraRadera
  2. Kojiki, ja man har sina vanor. Men jag gillar grönt, särskilt de åt just oliv och lite mörkare toner.

    Önskar en fin lördagkväll

    SvaraRadera
  3. Åhh, nämen... Det är så gott som en identisk sådan Kedelv-skål min mamma har tagit rätt på hos min mormor för tio år sen och som ska få komma hem hit till mig vid tillfälle! Fast tydligen var gravyren där -52 eller -54, hon var osäker sist. Tack så väldigt mycket för informationen. Vad tror du den kan vara värd egentligen?

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym, Paul Kedelvs verk varierar lite i pris men jag har sett priser mellan 2000 och upp mot 5-7 tusen för en skål om den är signerad med tydlig signering och ev numrerad.... Har sett en identisk som min hos en antikhandlare i sommar och han ville ha 3600 för den...

    Grattis till din skål....

    SvaraRadera

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP