Related Posts with Thumbnails

söndag 15 november 2009

Gullaskruv

Gullaskruv glasbruk har en hel del formgivare som skapar mycket glas med former och färg men min smak är mer i rena linjer, gärna böjda men det får inte bli för krusigt eller pråligt för då tycker jag att skönheten försvinner bland alla detaljer. Men, de har en serie som heter Isi som jag är lite förtjust i.

Lennart Andersson, en av deras formgivare kom mer av en slump på att man kunde använda glasmassa som var av sämre kvalité om man "mönstrade in" olika randningar i glaset. Det gjorde att alla ojämnheter försvann i mönstret och i och med att man använde sig av "dålig glasmassa" så tog man det som fanns tillgängligt i samband med tillverkning och på så vis så fick man en hel del vaser i olika färger och storlekar, allt från Isi Mini till Isi som är den största varianten. Tillverkningen började under slutet av 50-talet och jag tror att man ännu har en viss produktion av dessa.

Om man går omkring och söker lite på loppisar så kan man då och då finna dessa vaser. Jag har mest ramlat över den helt ofärgade men är på jakt efter en grön variant i modellen Isi kub som är lika hög som bred.

1 kommentar:

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP