Related Posts with Thumbnails

söndag 15 november 2009

Per Lutken

Av alla danska formgivare gillar jag nog Per Lutken bäst. Tyvärr finns han inte i livet längre men var på 40 talet och en bit in på 60 talet verksam på Holmegaards glasfabrik och hans verk lever verkligen vidare och kan kosta en hel del att ropa in på en auktion. En av hans absoluta bästa serier måste vara Carnaby,  bubbliga och runda former på bl a vaser och jag är ju extremt svag för allt med bubbel tema.

Men, han gjorde även helt fantastika vaser och skålar i färgat, icke matt glas och då det gäller den typen av glas gillar jag den gröna färgen då den ger en fin färgning då solen bryter igenom den. För att få dn där speciella gröna färgen så tillsätter man järn och koppar i glasmassan vilket kan tyckas konstigt då man tror att det ska få en brun, lite rödaktig ton. Men se själva....

Läcker form som ofta kommer tillbaka  hos alla formgivare på de här lite tyngre glasföremålen

4 kommentarer:

  1. Hej Cayenne

    Gjorde ett försök nu på morgonen......
    Om du går in på bloggbanken kolla bland länkar kreativa bakgrunder..se om du kan hitta något där jag har inte tiden att leta eller du vill bara ha något enfärgat, tyckte annars denna var rätt fin
    Nu ska jag iväg hu!

    xx
    Kojiki

    SvaraRadera
  2. Tack Anne-Sofie....Kojikis förjänst

    SvaraRadera

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP