Related Posts with Thumbnails

tisdag 17 november 2009

Vacker keramik

                                                 
För många år sedan, under en semesterresa med bästa vännerna så upptäckte jag, och förälskade mig i formgivarna Eva och Olof Paradis vackra keramik.

Av en slump vek vi av vid Ölandsbron på ösidan och hamnade i en helt fantastisk trädgård med otroligt vackra ting, Paradisverkstan. Då hade de ännu inte börjat formge glas utan keramikverkstan (som i sig är ett väldigt vackert hus) var fyllt av keramik, mattglaserade ting i alla dess former, mjuka, runda och  följsamma men sedan 1994 finns även deras glas i samma vackra färger som deras keramik.

Då, för väldigt många år sedan så köpte jag ett fat, ungefär 30 cm i diameter, ett mönstrat i blått, en stor skål på fot, diverse krukor och deras klassiska runda, prickiga ljuslykta och även om det då tärde på min semesterkassa så har jag aldrig ångrat mig för de har verkligen använts.

Numera kan man handla deras keramik hos ganska många återförsäljare och har ni ännu inte upptäckt Paradisverkstan så är det dags nu.

Besök gärna deras hemsida för det är en fröjd för ögat och det finns något för alla även om man tidigare har funnit att leramik är ganska trist, men jag lovar, Paradis keramik är alltifrån trist och har man köpt en sak vill man genast ha fler.

5 kommentarer:

  1. Cayenne
    Du skrev till mig att du inte hade så mycket här än. Kanske är det så men jag återkommer fler gånger för du fyller väl på? Det är en fin blogg och väldigt, väldigt intressant för mig.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Tigris, ja du är så välkommen. Jag fyller på allt utifrån tid och inspiration. Och det kommer att bli en blandad kompott av ting jag tycker om och som jag tycker tilltalar ögat.

    SvaraRadera
  3. Hej Cayenne

    Här är det vackert och mycket intressant!

    xxx
    Kojiki

    SvaraRadera
  4. Kollar kommentarerna får inte ramlinjen att fastna
    men jag tycker faktiskt det inte gör något..

    Kojiki

    SvaraRadera

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP