Related Posts with Thumbnails

torsdag 19 november 2009

Robert Indiana


Jag är ganska säker på att ni alla någon gång ramlat över något verk av Robert Indiana. Och har man sett hans Love Sculpture på bild så glömmer man den inte för den är så läcker i sin blankborstade aluminium att man bara vill ha den. Jag äger en liten, dock inte i orginal men lika kär för mig ändå.

Robert Indiana är väldigt förknippad med popkonstens rörelse. Han föddes redan 1928 i Indiana i USA och från början så hade han efternamnet Clark men bytte till Indiana då hans konst började bli mer uppmärksammad. Han är i grunden målare och skulptör och just hans Love Sculpture har tillverkats i olika storlekar och finns på många offentliga platser runt om i världen och i olika färgsättningar.

Han kallar själv sin konst för skulpturdikter då de ofta består av enkla ord som Love, Hug  eller siffror och jag tycker att det enkla oftast kan vara det vackra. Efter den 11 September så gjorde han en hel del fredsmålningar som ställdes ut i New York 2004 och som blev mycket uppmärksammade. Kul att veta om Robert Indiana är att han även har arbetat som som teaterscenograf och kostymdesigner och varit delaktig i flera stora uppsättningar. Men med sin skulpturkonst gör han sig mer tillgänglig för oss alla.

2 kommentarer:

  1. lOVE SWEET LOVE passar bra även i rosa. Jag gillar faktiskt popkonst som ofta kan vara väldigt gräll..men den är så talande på något vis.....gillar ju graffiti

    xxx

    SvaraRadera
  2. Kojiki, det är ju för att budskapen ofta är ganska raka, direkt ställda till oss som betraktare. Jag gillar det väldigt mycket..

    SvaraRadera

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP