Related Posts with Thumbnails

onsdag 18 november 2009

The swan


Arne Jacobsen, dansk designer  (och arkitekt) skapade fotöljen Svanen 1958. Från början var den ett beställningsjobb för SAS Royal Hotell i Köpenhamn men började efter det att pryda fler hotell även här i Sverige och än idag så tror jag den näst intill finns  i de flesta lobby på finare hotell.

Den finns i många färger och material men den vita i skinn är nog min favorit och skulle inte alls ha något emot att ha ett par stycken. Har dock aldrig riktigt veta var jag skulle kunna tänkas ha dom. Tyvärr så är de ganska dyra, som så mycket annat av Arne J,s design och orginal men det har kommit flera uppstickar som börjat tillverka den så kan man nöja sig med ett exakt plagiat så kan man införskaffa sig en Fritz Hansen för den nätta pengen av drygt 27.000 kr.  Och då är det tyg i klädseln,  inte skinn.

Men om man har riktigt tur så kan man ramla över någon på en auktion eller en antikaffär till ett  något bättre pris. Även om jag inbillar mig att en orginal från 1958 skulle gå för betydligt mer än en i nyproduktion då det många gånger finns ett mervärde i de äldre orginalen.

Och till er som äger en, eller två, det är bara att gratuelera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP