Related Posts with Thumbnails

lördag 12 december 2009

Philippe Starck


Jag är helt säker på att ni alla har sett denna juice press någon gång. Den kanske inte ser så märkvärdig ut men designen är ganska fin men trots det är den mest bara fin att se på då den näst intill är obrukbar som juice press.

Skaparen av denna Juicy Salif (1990) är Philippe Starck, fransk arkitet/industri designer, född 1949. Den är Starcks signum kan man säga och han gjorde den för Alessi.
Han skapar jämt och ständigt, har huvudet fullt av ideér som han ofta försöker att förverkliga. Han har någon gång sagt att "mitt skrivbord är min säng" och det vill ju säga lite om hur mycket han arbetar, då tid och rum suddas ut  för skapandet. Och vem vill inte äga hans stol i djurmönster som han designade för Dolce & Gabbana eller hans vita skinnstol med ben i blank metall och trä. Så snyggt så men ack så dyrt....


Om ni vill se mer av hans lite hippa design så googla er runt på bilder av hans design, där kan man finna allt från hans Gun lamp som är en lampa med fot i guld av en revolver, eller hans fotölj Moor(e) plus en massa annat som man bara får ett begär efter.

4 kommentarer:

  1. Ja det finns hopp om gamla saker, bara man var fin från början och håller allt i fint skick. Mvh
    LW

    SvaraRadera
  2. LW, ja man måste vårda det man vill behålla. Jag älskar verkligen att gå omkring och skrota på loppisar frö ibland kan man verkligen fynda. Och det som någon annan ser som skräp, kan jag se som guld värt..

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte att jag hört flera säga att den juicepressaren var konstigt nog väldigt bra...Hum, där ser man. Fin är den iaf.

    SvaraRadera
  4. Tigris, ja det är nog en smaksak, jag gillar designen men den är nog inte mitt första val.

    SvaraRadera

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP