Related Posts with Thumbnails

fredag 22 januari 2010

Kärlek

Det här är min stora passion.

Färgat glas

Jag tycker att det är så otroligt läckert med alla infärgningar och den som klarade det ganska bra var den kände formgivaren Vicke Lindstrand. Förutom formgivare var han även konstnär, textilkonstnär, illustratör, skulptör och keramiker. Ja listan kan göras lång.

Han har varit verksam hos de flesta av våra stora glasbruk, Orrefors, Kosta, Gefle porslinsfabrik, Uppsala Ekeby med flera och skapat otrolig konst. Men jag är som sagt mest svag för det färgade glaset och det som är lite symboliskt för just Vicke Lindstrands verk är att han låter en tunn färgtråd ringla lite i den genomskinliga delen.

4 kommentarer:

  1. Hej

    Finns inte mycker mer än att säga... Underbart vacker......

    xxx
    Kojiki

    SvaraRadera
  2. Ja, jag längtar till solen då de kan få stå på glashyllorna i fönstren och låta solen spela med sina strålar genom dom..

    SvaraRadera
  3. Skönheten sitter i betraktarens öga...Och det gäller inte bara människor ;-).

    Har en liknande vas från min svärmor.Den är blå och saknar färgsträng.Ett loppisfynd och är väl inte värd så många kronor.Men vacker är den!

    SvaraRadera
  4. Suss, ibland kan signeringen under vara otydlig och mest se ut som repor men kolla om du ser något. Och även om det skulle vara en bliilig sak så har det inte så stor betydelse då man älskar det vackra i dem..

    SvaraRadera

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP